torsdag 18 juli 2013

Investeringsregler

Jag har, efter den lite misslyckade starten, gjort min hemläxa och analyserat de flesta av de företag som jag har eller tänker investera i. I en del fall så har jag nöjt mig med att studera andras analyser och dragit mina egna slutsatser, t.ex. finns det ingen större anledning att lägga ner för mycket tid på att analysera HM för att avgöra om det är ett bra bolag eller ej. I det fallet så räcker det i varje fall för mig med att uppskatta en rimlig prisnivå på aktien. Detta betyder inte att jag skulle köpa HM och därefter inte kontrollera bolagets utveckling. Viss kontroll på hur ett bolag utvecklas bör i varje fall göras minst en gång per år även för långsiktiga innehav.

  • Investerar långsiktigt.
  • Max 25% i ett och samma bolag. Om ett bolag får en större andel pga. värdetillväxt så stoppas inköp av nya aktier i bolaget tills andelen är under 25% igen.
  • Utdelningar ska återinvesteras tills den dag vi börjar leva på avkastningen.
  • Regelbundna inköp den 25e varje månad (om det finns något prisvärt på bevakningslistan).
  • Aldrig vara fullinvesterad,utan det ska finnas en liten kassa för de "rabatt-tillfällen" som kan dyka upp.

Jag har haft vissa problem med att hålla i pengarna sedan start. Har det funnits en aktie som såg köpvärd ut och det fanns pengar på kontot, så var risken stor att jag gjorde ett inköp direkt. Lite senare när ett ännu bättre tillfälle dök upp så var kassan tom. Genom striktare regler så hoppas jag kunna minska risken för att stå med tom kassa när det finns bra köplägen. Förutom det förutbestämda köpet varje månad, så vill jag ha möjlighet att köpa när det dyker upp bra tillfällen, men det ska fortfarande ske under viss kontroll.

Jag startar med att placera 15% av portföljvärdet i en kassa som delas upp i tre lika stora delar T1, T2 och T3. Om en möjlighet för köp med minst 10% rabatt på det pris jag bedömt rimligt för ett bolag visar sig så får T1 användas. Vid 15% rabatt så får T2 användas och vid mer än 20% rabatt så får T3 användas. Om ett månadsbelopp inte används fullt ut, så går det in i kassan. Utdelningar och försäljningar går också in i kassan.

Jag kommer testa detta med att ha en kassa för extra inköp de närmaste tre månaderna och därefter utvärdera det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar