fredag 25 oktober 2013

Flyttdags


Det är snart dags att lämna Taiwan och flytta tillbaka till den skånska myllan. När vi flyttade hit så var tanken redan från början att efter mina 1-2 års studier i kinesiska så skulle vi flytta tillbaka till Sverige. Vi har nu bott här i drygt ett och ett halvt år och min hustru har bestämt att hon inte vill uppleva ännu en het sommar i Taiwan och att hon dessutom vill fira jul/nyår i Sverige, så de senaste veckorna har huvudsakligen bestått av att packa våra ägodelar.

Från ett investeringsperspektiv så kommer det givetvis vara av godo att jag kan börja jobba och tjäna pengar igen efter att vår inkomst under tiden i Taiwan i stort sett enbart har varit studiebidraget från CSN. Samtidigt så blir det en del extra utgifter den närmaste tiden. Vi ska köpa hus och bil med de kostnader som det kommer innebära. En del nya möbler kommer det säker också bli. Huvuddelen av vår buffert kommer gå åt, så det blir till att bygga upp en ny buffert vid sidan av investeringarna. Det kommer bli tufft att nå upp till de mål jag har för 2014, men varken jag eller min hustru har några dyra vanor, så om vi kan hålla utgifterna under kontroll så ska det finnas utrymme för avsättningar till både buffert och aktieportfölj.

I ett land som Taiwan där det många gånger är billigare att gå ut och äta än att laga maten själv, så har det blivit många restaurangbesök. Allt från en-stjärn-michelin-nivå till restauranger som skulle ge inspektörer från svenska miljökontoret hjärnblödning (maten håller dock fortfarande hög klass även om själva restaurangen kan se "mindre ren" ut). Det kommer bli avsevärt färre restaurangbesök i Sverige, men både jag och min hustru gillar att laga mat så det ser vi inte som en uppoffring. Ska dessutom bli skönt med ett "riktigt" kök med ugn. Inte lätt att laga en hel del olika svenska rätter utan tillgång till ugn (vilket sällan finns i ett taiwanesiskt kök).

Min hustru har under tiden i Taiwan köpt en hel del kläder till en bråkdel av vad de kostar i Sverige och hon påstår att hon inte kommer behöva köpa några nya kläder de närmaste åren, så om det verkligen stämmer så kan vi hålla nere utgifterna för kläder och dylikt under i varje fall de närmaste två åren.

Kontroll över våra utgifter kommer bli ett ledord framöver. Det mest avgörande blir husköpet, då det belopp vi måste låna kommer mer eller mindre bestämma hur mycket vi kan investera. Oavsett vilket så kommer vi leta hus först och främst baserat på var och hur vi vill bo; inte på hur det kommer påverka våra investeringar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar