torsdag 27 oktober 2016

Flytt av depå

Har varit upptagen med mycket annat under året; har blivit några utlandsresor, rest runt lite i Sverige, och även fått långväga besök av vänner från Taiwan, så portföljen gick på sparlåga under första halvan av året. Under Brexit-dippen så blev det ett par köp, men de senaste månaderna har gått åt till att planera flytt av min depå och ett par tjänstepensioner till ny nätmäklare.

Bara att flytta depån har tagit en månad (väntar fortfarande på de sista likvida medlen, en utdelning som betalades ut under pågående flytt av aktier) och då hade jag ändå sålt av en hel del innehav där jag inte var beredd att betala flyttavgiften (billigare att sälja och köpa tillbaka). Några av de innehav jag sålde vet jag inte om jag kommer köpa tillbaka i nuläget. Dollarn är för dyr, så jag avvaktar med amerikanska innehav och inriktar mig på svenska bolag. Planen har ändå varit att minska på de amerikanska innehaven till förmån för svenska bolag.

Tjänstepensionen (fribrev) var ett kapitel för sig själv. Min tidigare arbetsgivare hade gått i konkurs och konkursförvaltaren hade pensionerat sig och jobbade inte som advokat längre. Tog lite tid att hitta rätt person och få rätt dokument  underskrivna, men inom ett par veckor så ska den flytten vara genomförd.

Eftersom jag har sålt en del aktier i samband med flytten så sitter jag nu med en rejäl kassa igen, c:a 500 000 kr, som ska investeras stegvis under de närmaste sex månaderna. Jag har valt ut en del svenska bolag jag är intresserad av och satt upp en (flexibel) köpkurs för varje bolag. Tanken är att återgå till regelbundna köp första veckan varje månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar