torsdag 19 juni 2014

Att slå index

Under mina långa pendlingsresor varje dag så har jag tid över till att bland annat läsa en och annan ekonomiblogg. En sak som slår mig är hur vissa gärna vill jämföra sin portfölj med ett givet index. En sparekonom från en större svensk nätmäklare går till och med så långt som att påstå att man SKA ha som mål att slå ett givet index annars kan man lika gärna investera i en indexfond.

Det kanske är intressant att jämföra sin egen investeringsstrategi med ett givet index, möjligtvis även tillfredsställande om det går bra, men att det skulle vara ett krav är nog att gå till överdrift. Dessutom bör man fråga sig vilken tidsperiod som man ska använda sig av. Ett år är alldeles för kort tid att jämföra sin egen strategi med en ren indexfondstrategi. Vi behöver snarare jämföra resultatet över minst 5 år, kanske 7-10 år. Det kräver en hel del tålamod och har man gott om tålamod så tror jag att det kommer gå bra oavsett vilken strategi man väljer...

Nu mäter jag inte vår framgång i hur mycket portföljen är värd utan istället håller jag ett öga på hur mycket utdelning den ger oss och även utdelningstillväxten. När vårt "frihetsindex" når 100%, dvs. utdelningen täcker våra utgifter, så har vi nått vårt mål och då anser jag vår strategi som framgångsrik oavsett hur det har gått jämfört med något index. Det är riktiga pengar från utdelningar som kan betala våra räkningar i framtiden och inte hur många procent portföljen har växt.

1 kommentar:

  1. I agree with your reflection. I am much more focused on absolute return over a longer period of time, than measuring vs. some kind of index

    SvaraRadera