måndag 23 juni 2014

Minska ARCP beroendet?

Aktiekurserna når ständigt nya höjder och när det saknas köplägen så har jag istället tid till att fundera över hur portföljen är sammansatt.

Vissa innehav har ökat lite väl mycket som andel av portföljen och jag funderar på att minska innehavet i ARCP som utgör nästan 13% av portföljen. Tillsammans står REIT-innehaven för knappt 24% av portföljen, något jag skulle vilja minska till max 20%. Samtidigt så vill jag inte sitta med likvida medel i onödan, så jag behöver hitta ett stabilt företag att placera en eventuell försäljningslikvid i. Eftersom tanken är att minska risken i portföljen så måste det vara ett bolag med lång utdelningshistorik och gärna också en hyfsad utdelningstillväxt, men inte till vilket pris som helst så just nu är det inte lätt att hitta lämpliga kandidater. En annan möjlig väg skulle vara att inte investera något mer i REITs och efterhand som portföljen växer så minskar deras andel av portföljen, men det skulle vara en mycket långsam väg att minska risken i portföljen.

Möjligtvis väljer jag att dela upp försäljningen så att jag stegvis minskar innehavet i ARCP för att slutligen nå ett totalt REIT innehav på max 20%. Jag skulle kunna tillåta mig att sitta med extra likvida medel under ett par månader med en förhoppning om att det ska dyka upp ett eller annat bra köptillfälle. Oavsett vilket så innebär en minskning av innehavet i ARCP att utdelningen sjunker en del. Trots allt är detta ett bolag som ger ett rejält bidrag till portföljens kassaflöde.

4 kommentarer:

  1. Tror själv ARCP är översålt och köpte på mig mer på 11,80$.
    Motsvarar ca 10% av min portfölj för tillfället, kommer dock inte att köpa mer då jag redan har för hög andel i amerikanska bolag vilket gör det trixigt med källskatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag säljer av en mindre del av innehavet till nuvarande kurs så blir det ändå med en liten vinst utan att jag räknar med de utdelningar jag också har fått. Mina andra REIT innehav, Digital Realty och Realty Income, har utvecklats desto bättre, men de har vardera en andel på c:a 5% av portföljen så där finns ingen anledning till att minska på innehaven. Jag tror fortfarande att ARCP kommer bli ett mer stabilt innehav på längre sikt liknande Realty Income, men samtidigt vill jag inte ta alltför stora risker med vår portfölj. En total REIT-andel på max 20% tycker jag är rimligt just nu.

      Radera
  2. Du skulle ju kunna titta på Consolidated Edison Inc (ED) eller kanske AFLAC (AFL). Verkar tråkiga så klockorna stannar (åtminstonde ED) men ganska stabila och inte fasligt dyra just nu. På svenska börsen finns nog inget att köpa utan att köpa "för dyrt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. ConEd är lite för dyr för min smak med tanke på en i stort sett obefintlig utdelningstillväxt. Aflac är mer intressant och har funnits på min bevakningslista ett tag nu och om kursen dippar lite till (runt $60) så är det mycket möjligt att det blir ett inköp.

      Radera