fredag 28 november 2014

Rekordlåg statslåneränta

Nu när statslåneräntan har fastställts till rekordlåga 0,90%, så kan jag börja räkna lite på prognosen för vår portfölj nästa år.

Om börsen går upp eller ner spelar inte så stor roll för mitt val av att placera mina aktier i ISK så länge skatten där blir lägre än den hade varit om jag hade haft aktierna i en vanlig depå. Eftersom vi har en hel del utländska innehav så får jag utöver schablonskatten på vårt ISK-innehav även räkna med den utländska källskatten på utdelningarna, men det blir ändå klar fördel för ISK jämfört med vad skatten skulle ha blivit på hela utdelningen om vi hade haft aktierna i en vanlig depå.

Just nu så investerar jag en del av vårt buffertssparande i aktier för bättre avkastning. Gäller enbart den del som är väldigt långsiktig och kanske aldrig kommer behövas. Övrigt buffertsparande ligger på ett vanligt sparkonto med 2,5% ränta, men i och med den nya statslåneräntan så kommer jag nästa år placera hela vårt buffertsparande på vårt ISK-konto eftersom vi även där får 2,5% ränta på likvida medel (utbetalt månadsvis). Så länge vi har disciplinen att lämna detta kapital i fred så kommer kapitalet växa bättre där med lite lägre skatt...

Nu blir det ingen större summa vi sparar på placera buffertsparandet i vår ISK, men det räcker i varje fall till en god middag för mig och min fru på en finare restaurang :-)

3 kommentarer:

  1. Vart kan man få 2,5% ränta i sin ISK konto?

    SvaraRadera
  2. Precis, var kan man få det?

    SvaraRadera
  3. Netfonds ger 2,5% ränta som utbetalas varje månad.

    SvaraRadera