söndag 19 juli 2015

Sireners sång

En vecka har passerat utan att jag har kontrollerat portföljen eller aktiekurser. De första dagarna var jobbiga och jag fick aktivt tvinga mig till att inte lyssna på portföljens förtrollande sång, men därefter så gick det bättre.

Istället för att kontrollera aktiekurser under pendlingen till och från jobb, så har jag nu kunnat koncentrera mig på mina självstudier i kinesiska. Portföljen klarar sig bättre på egen hand och tanken är ju trots allt att portföljen ska kunna ge en så pass stor passiv inkomst att vi kan sluta jobba. Då vill det till att det verkligen är en passiv inkomst annars går vi enbart från ett jobb till ett annat om portföljen kräver aktiv förvaltning.

Gjorde ett litet undantag idag och loggade in för att kontrollera utdelningarna från några av våra innehav, men fortsättningsvis tänker jag vänta även med det och nöja mig med en inloggning per månad, dvs. när det är dags för månadens inköp.

6 kommentarer:

  1. Låter mycket smart, klokt och sunt! Märker själv att det blir mer tittande i väskan under ledigheten. Ska det vara passivt bör man ju också själv vara "passiv" - bra sagt där!

    /Sofokles-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt lätt att hamna i en negativ spiral där man tittar till portföljen alltför ofta. När allt går bra och värdet ökar så kan det ge en liten extra endorfin-kick och man känner sig väldigt duktig. När det går åt andra hållet så kommer oron gnaga över vad som kan hända framöver och man stirrar sig blind på de "röda siffrorna". I båda fallen så är risken stor att man kommer fatta mindre genomtänkta beslut när man låter känslorna styra. I varje fall har jag gjort det vid mer än ett tillfälle tidigare. Förhoppningsvis kan jag undvika det med en mer mekanisk process.

      Radera
  2. Något nytt inköp Buddha?

    SvaraRadera
  3. Nu vill vi ha en uppdatering:)

    SvaraRadera
  4. Månadens inköp blev 200 aktier i ABB till kursen 144 kr. Kvartalsrapport kommer nästa vecka.

    SvaraRadera