söndag 13 oktober 2013

Sammanslagning av mina aktiefonder

Blev för mycket administration att dela upp innehaven i olika "aktiefonder", så jag har valt att slå ihop dem till en fond. Förlorar några månaders statistik men utvecklingen på innehaven är av mindre betydelse. Handlar mest om av få en enkel översikt där jag även kan skilja innehavens utveckling från insättningar/uttag. Om/när jag flyttar alla innehav till en nätmäklare så kommer det bli ännu enklare att administrera aktieinnehaven.

Mycket minus i början av veckan, enbart ett fåtal av mina svenska bolag stod på plus. För första gången så var resultatet för hela portföljen negativt. Även om det inte handlade om några stora belopp så är det ändå en bra erfarenhet att bli medveten om de tankar som dyker upp i dessa lägen. Nu vände det snabbt den här gången och just nu är det mer plus än minus i portföljen, men någon gång framöver när det kommer en riktigt rejäl börsnedgång så kommer samma negativa känslor dyka upp igen (men desto kraftigare) och då gäller det att hålla känslorna under kontroll. Till dess räknar jag med att ha mer fasta rutiner för min aktiehandel och även mer erfarenhet att basera mina beslut på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar