tisdag 23 juli 2013

Aktier är farligt...

Min hustru är skeptisk till investeringar i aktier, som hon ser som lite "farligt". En släkting till henne förlorade en större summa pengar på aktier för ett antal år sedan och det har påverkat hennes inställning till aktier. Just nu så föredrar hon att hållas i okunskap angående vår aktieportfölj, svängningarna i värdet skulle göra henne onödigt orolig. På sikt hoppas jag kunna få henne mer intresserad, men i nuläget så tänker jag bara informera henne om vår utdelningsprognos. Det är en siffra som hela tiden bör stiga, även under dåliga börsår. När börsen går ner rejält så kommer det finnas en rejäl kassa att köpa aktier för, fler aktier resulterar i högre utdelningsprognos. Även om ett eller annat svenskt bolag sänker eller stoppar sina utdelningar, så bör totalbeloppet ändå stiga i och med fler aktier kan köpas i andra bolag när det är billigt på börsen.

Att man kan förlora pengar på aktier råder det dock ingen tvivel om, men om man investerar i stora stabila bolag med bra historik, så bör risken för konkurs vara väldigt liten. Innan ett bolag går i konkurs så räknar jag med ett antal varningssignaler, bl.a. stoppad utdelning vilket skulle innebära att jag säljer innehavet mer eller mindre omedelbart. Kursen på en aktie kan ju gå både upp och ner, men eftersom vi i framtiden tänker leva på utdelningarna så har inte värdet på ett specifikt innehav samma betydelse som om det fanns ett behov att sälja ett innehav för att kunna ta del av avkastningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar