onsdag 17 juli 2013

Varför blogga?

En dagbok över egna funderingar angående investeringar kan man enkelt hantera på sin egen dator, men när den finns "offentligt" (oavsett om någon läser den eller ej) så hoppas jag att det blir ett bra sätt att hålla koll på mig själv.

Målet är ekonomiskt oberoende för mig och min fru och tidpunkten för detta är satt till 2026, men även om vi inte når ända fram till det målet så hoppas jag ändå på en större ekonomisk frihet genom de utdelningar som investeringarna resulterar i.

4 kommentarer:

  1. Intressant blogg! Du har ungefär samma tänk som mig. Att investera i utdelningsaktier som höjer utdelningen. Lägger till dig bland mina bloggvänner.

    Trevlig helg.
    Christoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningar är A och O för min del, det är ju utdelningarna som ska betala våra utgifter i framtiden.

      Man skulle kunna sammanfatta hela min strategi som att jag föredrar tråkiga bolag. Bolag som kommer ge mig en stadig ström av (växande) utdelningar. Bolag som kanske inte har jättehöga utdelningsnivåer idag men där utdelningarna höjs stabilt varje år. Bolag som inte rusar i höjden med orealistiska kurser utan någon som helst förankring i verkligheten. Bolag där ledningen ser som sin uppgift att skapa värde för ägarna och inte enbart deras egna plånböcker. Bolag som kanske inte syns på nyheterna som de senaste kursraketerna eller med den senaste fräcka tekniken, men däremot så kan man förvänta sig att de fortfarande finns kvar om tio år.

      Trevlig helg!

      Radera
  2. Det kunde varit mitt första inlägg på min nyskapade blogg, dvs vi tänker rätt lika, men det gör nog många utdelningsinvesterare.

    Jag kommer nog inte vara lika aktiv som du, men citatet

    "men när den finns "offentligt" (oavsett om någon läser den eller ej) så hoppas jag att det blir ett bra sätt att hålla koll på mig själv."

    passar in bra på mig med.

    Tack för en trevlig blogg som stöder mig i mitt sparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket och lycka till med dina investeringar.

      Radera