torsdag 18 juli 2013

Att rätta sina misstag

När jag började investera i aktier i maj så var min dåvarande strategi väldigt luddig och saknade en uppskattning av vilket pris en aktie var värd att köpas för. Med andra ord, mina första inköp blev lite väl dyra och även i en del bolag som vid närmare eftertanke kanske inte är de bolag jag först och främst borde plocka in i min portfölj.

Clas Ohlson B    88,75    (fel bolag för min portfölj)
Axis             170,1    (fel bolag för min portfölj)
SCA B            173      (dyr)
Swedish Match    240,4    (fel bolag för min portfölj)
Volvo B          94,4     (fel bolag för min portfölj)
Handelsbanken A  298,4    (dyr)
Sandvik          93,75    (dyr)
HM               232,9    (dyr)


Under tiden som jag har arbetat fram bättre riktlinjer för mina inköp så har jag också försökt "fixa" mina tidigare misstag. Aktier som köptes antingen för dyrt eller helt enkelt inte platsar i min portfölj har sålts med en mindre vinst.

Clas Ohlson B   +291 kr
Axis            +132 kr
SCA B           +200 kr
Swedish Match   +240 kr
Volvo B         +210 kr
Sandvik         +226 kr
HM              +222 kr


Totalt 1521 kr extra som har investerats i andra bolag. Har som mål att inte sitta med några större likvider i ISK:n, så vid varje försäljning har hela beloppet återinvesteras i något annat bolag. Aktierna i Handelsbanken A återstår att sälja. Har snittat ner mig när börsen gick ner, just nu är GAV 289,50, så när kursen hamnar ovanför 290 kr så kommer dessa aktier säljas. Kommer köpa in Handelsbanken igen om och när kursen har sjunkit till under 260 kr (för B aktien).

Sandvik som jag köpte lite för dyrt i början har sedan dess kommit ner på en för mig mer attraktiv nivå så den aktien har jag redan plockat in i min portfölj igen med GAV 80,4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar