tisdag 20 augusti 2013

Fortsätter med Netfonds

Var på väg att byta nätmäklare för mina amerikanska aktieinköp eftersom de uppgifter jag hade fått från Netfonds var att det inte fanns något de kunde göra angående 30% källskatt på aktieutdelningar.

Jag passade på att fråga om det inte gick att använda W-8BEN för att intyga att jag inte har någon som helst anknytning till USA och ska beskattas i enlighet med dubbelbeskattningsavtalet mellan USA och Sverige. Hade inget större hopp baserat på den information jag hade fått från Netfonds från början, men jag fick precis ett svar från Netfonds där min kontaktperson hade frågat internt och fått besked att det ska fungera med W-8BEN, så nu kommer jag fortsätta med Netfonds eftersom det största hindret verkar vara avklarat.

I varje fall kommer jag fylla i blanketten och skicka den till Netfonds. Sedan får vi väl se om det blir 15% skatt i fortsättningen. Netfonds kunde inte svara på hur lång tid det kommer ta att registrera mina uppgifter, så jag vet inte när 30% skatt övergår till 15%, men som sagt det handlar inte om större belopp i nuläget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar