lördag 31 augusti 2013

Månadsrapport för augusti

Månaden slutade svagt men portföljen har fortfarande en positiv utveckling och nuvarande utdelningsprognos är långt över budget.

Överraskningen i min portfölj är utan tvekan Duni. När jag köpte mina aktier i Duni i maj/juni så antog jag att kursen mer eller mindre skulle stå stilla under lång tid (och att jag förhoppningsvis skulle ha möjlighet att köpa på mig ytterligare aktier). Alla påpekade ju hur stabil och tråkig Duni var. Tråkig skulle jag inte vilja kalla den även om kursen stod mer eller mindre still en längre tid medan börsen gick upp och ner :-) Efter drygt tre månader så är nu Duni den aktie i min portfölj som har utvecklats bäst med +14%. Även om jag inte tror att Duni kommer befinna sig i toppen speciellt länge till så tror jag den kommer vara ett stabilt inslag i min portfölj och ge mig fina utdelningar. Tråkigt nog så känns Duni lite för dyr att öka i just nu.

Jag har upptäckt att jag har en mental spärr mot att snitta upp mig i ett innehav, vilket jag behöver få under kontroll. När värdet på ett bolag ökar så kommer kursen förr eller senare också röra sig uppåt och då måste jag vara beredd på att köpa dyrare men få samma eller mer värde för det pris jag betalar nu jämfört med tidigare.

I slutet av månaden så gjorde jag en omplacering i portföljen, sålde aktierna i Fortum och placerade säljlikviden i American Realty Capital Properties. Av någon okänd anledning så går det inte att köpa aktier i detta bolag hos Netfonds så det fick bli ett köp hos Avanza istället och då passade det bra att sälja aktierna i Fortum. American Realty Capital Properties har bra FFO tillväxt, hög direktavkastning och utdelning varje månad. Helt enkelt ett väldigt intressant investeringsobjekt på lite längre sikt. Ett framtida Realty Income om ledningen sköter bolagets investeringar på rätt sätt (och inte köper på sig för dyra objekt i sin iver att kunna växa ytterligare). ARCP har dock en högre risk än mina andra innehav, så ARCP kommer enbart stå för en liten del av min portfölj. Pga. liknelserna med Realty Income (men med mycket kortare utdelningshistorik) så kommer jag anpassa mina investeringar i dessa två bolag så att de tillsammans inte får en för stor andel i min portfölj. Fastighetsbranschen har fått en relativt stor andel av min portfölj, så en större andel av mina inköp nästa månad bör hamna i andra branscher.

Har haft en rätt så hög investeringstakt sedan starten i maj, men jag kommer dra ner på den takten framöver. Nästa månad räknar jag med att kunna investera drygt 50 000 kr och sista kvartalet drygt 33 000 kr per månad. Om allt går som planerat så ska utdelningsprognosen vid årsskiftet ha nått upp till 34 000 kr. Då kan jag täcka upp ett månadsinköp nästa år med utdelningar eftersom investeringsbudgeten för nästa år är 400 000 kr vilket blir drygt 33 000 kr per månad. Kan bara hålla tummarna för att inga av mina bolag sänker sin utdelning nästa år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar