fredag 2 augusti 2013

Inköp Exxon Mobil

Jag tog för givet att börsen skulle stiga framöver och att det skulle finnas få köplägen i augusti, men igår så lämnade Exxon Mobil en rapport med ett resultat som var lägre än marknaden hade förväntat sig och aktien föll i kurs. Omotiverat mycket enligt mitt tycke, så jag la in en order på $91,6 (15% marginal på mitt motiverade pris som redan baseras på en lägre vinst än marknadens förväntningar) och gick och la mig för att sova då tidsskillnaden mellan NYSE och Taiwan är 12 timmar. Nu på morgonen så visade det sig att min order hade gått till avslut. Redan vid förra månadens inköp så var det akuellt med ett inköp av Exxon Mobil (till en högre kurs), så det var inte ett helt oförväntat inköp, men jag trodde det skulle dröja till slutet av månaden i samband med månadens inköp. Jag tror vi kommer vara beroende av olja åtminstone under min livstid, så från min synvinkel hör både Exxon och Chevron hemma i min portfölj.

De få bolagen på min bevakningslista som är köpvärde just nu har redan en tillräckligt stor andel i portföljen, så jag vill vänta lite innan jag köper mer av dem. Skulle gärna köpa aktier i Coca-Cola och McDonalds, men det krävs en liten kursnedgång innan de blir köpvärda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar