tisdag 20 augusti 2013

Utdelning Realty Income

Förra veckan så fick jag min första utdelning från Realty Income vilket samtidigt fick mig att börja fundera på att köpa amerikanska aktier via Avanza istället för Netfonds. På utdelningen så drog Netfonds 30% källskatt eftersom den depå där de förvarar alla amerikanska aktier tydligen inte kan skilja på vem de tillhör så alla drabbas av 30% skatt. Att behöva skicka in en amerikansk inkomstdeklaration varje år för att få tillbaka de extra 15% jag har betalat lockar inte. Då betalar jag hellre lite mer courtage och får lägre ränta på mina likvider hos Avanza.

Just nu så rör det sig inte om några större belopp, men på längre sikt så handlar det om flera tusen kronor varje år som jag hellre behåller investerade i min ISK  istället för att (förhoppningsvis) få tillbaka beloppet från amerikanska skatteverket ett år senare.

Så det lutar åt att jag investerar de likvida medel som återstår i min Netfonds ISK och när det är klart så flyttar jag innehavet till min Avanza ISK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar